لازم نیست کسب و کاری نوآوری را تولید کند. بلکه میتواند نوآوری را بخرد. کارینو این بستر را فراهم خواهد کرد.
همه در مورد برون سپاری می دانیم. برون سپاری وقتی اتفاق می افتد که یک کسب و کار فعالیتی را به یک تأمین کننده خارج از تیم خود بسپارد. برون سپاری هایی مثل توسعه وب سایت و انجام بازاریابی، متداول هستند. اما تا به حال دربارهی این فکر کردهاید که شرکت ها و سازمان ها میتوانند از ایده های مطرح شده در خارج از سازمان مانند ایده های مطرح شده در داخل سازمان استفاده کنند و این ایده ها را به سمت بازار هدایت کنند؟ به این کار نوآوری باز میگویند.
بر خلاف باوری که در داخل کشور وجود دارد، نوآوری قابل برون سپاری است و لزومی به نوآوری در داخل تیم نیست. فقط کافی است کسب و کارها نیازهایشان را در بستری مطرح کنند تا تیمهای نورآوری که توانایی برطرف کردن نیاز ها را دارند، دست به کار شوند.
متأسفانه تا به حال در داخل کشور بستر درستی برای اینکار وجود نداشت. احتمالا گله اساتید دانشگاه را هم به یاد دارید؛ اینکه بین دانشگاه و صنعت فاصله بزرگی وجود دارد.
حال کارینو سعی دارد این فاصله را از بین ببرد و بستری بوجود بیاورد که در آن با پر شدن فاصله دانشگاه و صنعت، علاوه بر کمک به رشد کسب و کارها، منافع مالی هم به اهالی علم برساند.
کارینو یک مرکز نوآوری برای جذب تیم-ایده های استارتاپی نوآورانه فناوری محور با اولویت هوشمند سازی خودرو است. شاید اولویت کارینو بنظر عجیب بیاید ولی این یک فرایند مرسوم است. حتی شرکت هایی مثل ولوو، آئودی که در بالاترین سطح خودروسازی قرار دارند و حتی مرسدس بنز و فراری که دارای توانمندترین تیم های مهندسی در مسابقات فرمول یک هستند، از تیمهای خارجی برای تولید نوآوری استفاده میکنند، یعنی استفاده از نوآوری باز ( Open Innovation ).
کارینو سه هدف اصلی دارد:
طبق یک قانون نانوشته در داخل کشور، توسعه علم تنها برای بالا بردن رتبه علمی است و کمتر مواقعی به درآمدزایی میرسد. ادامه این روند باعث یک مشکل سیستمی شده و اهل علم به این باور رسیدهاند که نزدیکترین راه کسب درآمد از راه علم، بالا بردن رتبه علمی در دانشگاه است. بنابراین در بیشتر موارد، توسعه علم هدف دیگری را دنبال میکند و جوابگوی نیاز صنعت نیست. به این تربیب است که هر روز فاصله تبدیل شدن علم به ارزش بیشتر میشود.
کارینو سعی میکند این فاصله را پر کند تا در نهایت توسعه علم به ارزش واقعی برسد که حاصل آن ثروت است.
بنابراین کارینو، تیم های نوآور را به مرکزهای ریسک پذیر متصل میکند تا در یک بستر درست و با استفاده از آموزش، ارتباط و سرمایه به یک اتفاق برد-برد-برد برسند. چون در این صورت صنعت با بهرهمند شدن از نوآوری، تیم ها با تبدیل شدن مهارتشان به ثروت و در نهایت مردم با استفاده کردن از نوآوری ، برنده خواهند بود.
فرایند کارینو برای رسیدن به هدف خود سه مرحله را دنبال میکند.
در ابتدا یک رویداد وارونه! یعنی به جای اینکه تیم ها برای سرمایهدار ها و سرمایهگذار ها ارائه بدهند، تیم ها خواهند نشست تا به حرفها و نیاز های سرمایهدار ها گوش بدهند و سرنخی برای کارشان پیدا کنند.
هر تیمی که تصور کند نیازهای مطرح شده مطابق با توانایی تیمیشان است و میتواند نسبت به رفع آن نیازها اقدام کند، یا از قبل تیم-ایده ای در حوزه خودرو دارد، میتواند برای پیوستن به کارینو اقدام کند.
در این مرحله تیم-ایده های کاندیدا با همفکری کمیته راهبری برنامه و کمیته داوری انتخاب میشوند.
نکته: کدام تیم-ایده شانس بالاتری دارد؟
تیم-ایده هایی با دغدغه تغییر و همینطور دانش فنی، شانس بالاتری برای پیوستن به کارینو دارند. اگر کمی تجربه هم به این دو اضافه بشود شانس جذب شدن بالاتر خواهد رفت.
همینطور باید ایده مطرح شده بتواند مقیاس پذیر و تکرار پذیر باشد. یعنی قابلیت اجرا در مقیاس بالا را داشته باشد و بارها و بارها امکان تکرار شدنش وجود داشته باشد.
در این مرحله با بهره گیری از خدمات آموزشی مقدماتی، راهنماییهای عمومی مربیان کسب و کار و سرمایه نقدی اندک سعی خواهد شد تا تیمهای منتخب بتوانند راه حلهایی منطبق بر مسأله و نیاز واقعی را شناسایی و اعتبارسنجی کنند. به این مرحله از کسب و کار مرحله تطابق مسأله و راه حل گفته میشود.
در این مرحله با بهره گیری از خدمات آموزشی پیشرفته و مربی های متخصص و همچنین با در اختیار قرار دادن سرمایه های اجتماعی، نمادین و مالی سعی خواهد شد تا تیم های انتخاب شده توانایی ورود محصولات خود به بازار را کسب و خود را آماده جذب سرمایه جدید نمایند. به این مرحله از کسب و کار مرحله تطابق محصول-بازار گفته میشود.
برای پیسوتن به کارینو چهار راه مختلف با توجه به موقعیت شما وجود دارد.
کارینو به واسطه شرکاری کلیدی خود، یعنی هم آوا و بسا پارس صنعت ، در چند موضوع کلیدی به تیم ها کمک خواهد کرد:
کارینو یک فضای مناسب و دوست داشتنی را در اختیار تیم ها قرار خواهد داد که بهرهوریشان به بالاترین حد برسد و بتوانند بر تولید نوآوری تمرکز کنند.
مسئله های حقوقی مهم هستند اما رسیدگی به آنها زمان بر است و نیاز به تخصص دارد. کارینو به این مسائل رسیدگی خواهد کرد تا تیمها تمرکزشان بر روی نوآوری باقی بماند.
رونق گرفتن کسب و کار در محیط امروز یک اتفاق نیست بلکه نیاز به دانش و مهارت دارد، دقیقا همانطور که ایجاد کردن نوآوری در حوزه خودرو. ایجاد و توسعه کسب و کار قابل یادگیری است. بنابراین کارینو سعی خواهد تا تیم ها را برای بوجود آوردن و توسعه کسب و کارشان آموزش دهد.
ارتباط ها در محیط امروز اهمیت زیادی دارند. کارینو به واسطه داشتن شرکای مهم، میتواند راه چند ساله را برای تیمها در یک شب برود و تیمها را شرایط ارتباطی مناسبی قرار دهد.
اگر دوست دارید به خانواده کارینو بپیوندید به صفحه اول مراجعه کنید و با توجه به موقعیتتان یکی از راههای پیوستن به کارینو را انتخاب کنید.